استودیو مهراب

موسیقی روز هرمزگان

استودیو مهراب

موسیقی روز هرمزگان

آسیب شناسی رپ



 

در جهان مدرن امروزی بشر با یک تحول کلی روبروست که بسیاری از ارزشها با رنگی متفاوت ظاهرگشته و خیلی ازآنها نیز به دست فراموشی سپرده شده اند ، در دنیای متمدن امروز ( که تنها به ظاهر متمدن و در باطن چیزی جز فساد ، دروغ ،ازدحام  نیست) دیگر نمیتوان انتظار داشت علیکو بریم با سازو دهل  خود جوانان  را به شور ونشاط و زندگی در شادابی دعوت کند . امروز علی خان  و نصرک جای خودشان را به کسانی داده اند که می خواهند به اصطلاح اعتراض کنند و فریاد بکشند ، امروزه عود حسین خان و جفتی خالو قنبر جای خودشان رو به رپرهایی داده اند که می نویسند عقده هایی را که جمع شده است و به نام رپ خوانده میشود .

در جهان مدرن امروزی بشر با یک تحول کلی روبروست که بسیاری  از ارزشها با رنگی متفاوت ظاهرگشته و خیلی ازآنها نیز به دست فراموشی سپرده شده اند ، در دنیای متمدن امروز ( که تنها به ظاهر متمدن و در باطن چیزی جز فساد ، دروغ ،ازدحام  نیست) دیگر نمیتوان انتظار داشت علیکو بریم با سازو دهل  خود جوانان  را به شور ونشاط و زندگی در شادابی دعوت کند .امروز علی خان  و نصرک جای خودشان را به کسانی داده اند که می خواهند به اصطلاح اعتراض کنند و فریاد بکشند ، امروزه عود حسین خان و جفتی خالو قنبر جای خودشان رو به رپرهایی داده اند که می نویسند عقده هایی را که جمع شده است و به نام رپ خوانده میشود .

همانطور که بلک متالها مخالف مسیح هستند و اعتراض و دشمنی خودشان را در قالب یک سبک موسیقی با ریتم و ملودی ابراز میکنند رپرها هم حرف خودشان را در قالب رپ کردن ارائه میدهند برخی رپ را یک موسیقی خیابانی می دانند و رپرها را افرادی اوباش و خیابانی  چه بسا که امروز همین سبک به قول آنها خیابانی دست خوش تحولاتی عظیم گشته است که به وفور میتوان شاهد آن بود .

قالب ترانه رپ از لحاظ فنی تقریبا مانند قالب بحر طویل در ادبیات فارسی است بحر طویل یکی از قالب‌های نسبتاً نوین شعر فارسی است که سرایش رسمی آن تقریباً از دورهٔ صفویه آغاز شد.از دیدگاه فنی این قالب از تکرار نامحدود و دلخواه یک رکن عروضی سالم به‌مانند «فاعلاتن» ساخته می‌شود و همچنین لزومی برای طول مصراع‌ها در آن وجود ندارد.یک مصراع می‌تواند تا جایی که سراینده احساس می‌کند باید کشیده گردد، کشیده شود و سپس قافیه‌ای آورده شود و به مصراع بعد برویم. البته بحر طویل علاوه بر قافیهٔ پایانی می‌تواند در میانهٔ مصراع هم قافیه داشته باشد.در زبان فارسی، زیبایی‌شناسی بحر طویل بسیار ساده و زودیاب و لذت‌بخش بوده‌است و شاید به همین دلیل باشد که این قالب از قالب‌های عامیانه و مردم‌پسند شعر فارسی بوده‌است و شعرای مهم و جدی چندان به سرودن آن تمایلی نداشته‌اند. شاعر طنزپرداز معاصر»ابوالقاسم حالت « منظومهٔ «هدهدنامه»اش را در این قالب سروده‌است

 

 

 

مهمترین نکات منفی در رپ :

 

1-استفاده از دشنام و لفظ های رکیک در موسیقی رپ که خیلی ها (من هم جزو این دسته ام)آن را  محکوم می کنند و نیز شاید به همین خاطر هست که این سبک را خیابانی می دانند، در واقع  رپ را می توان نوعی تعبیر و ترجمه زبان معاصر شهری، جهت اعلام مخالفت تلقی نمود. بنابراین شاید بتوان هدف رپ را مقابله با غم و اندوهی دانست که در جو شهرنشینی بزرگتر، شدیدتر و نمایان تر است.

( البته رپر های زیادی هستند که شعرهایشان کاملاً پاک است و سعی می کنند درمورد موضوعات مثبت رپ کنند. گرچه تعداد این خوانندگان خیلی کم است اما مطمئناً خواننده های رپی هستند که پیام های خوب و مثبت به جوانان و نوجوانان ما میرسانند).

 

2- تقریباً %80 از آهنگ های رپی که در سراسر جهان در لیست 10 آهنگ برتر هستند، خشونت در خود دارد. این آهنگ ها، عمل کتک کاری یا بدتر از آن کشتن یک نفر دیگر را می ستاید!!!

 

3-از لحاظ فنی، آهنگسازی و اجرا برای رپ کاملا آسان و پیش پا افتاده تلقی می شود اکنون نیز خیلی از رپر ها به برکت وجود اینترنت با دانلود کردن آهنگهای اینسترومنتال(بیکلام) یا به اصطلاح خودشان بیت به راحتی از آن استفاده می کنند.

 

 

اما مهمترین نکات مثبتی که از رپ می توان نتیجه گرفت این است که: موسیقی رپ آن گونه که در خواستگاهش ایجاد شده با مفاهیم اجتماعی گره خورده است همانطورکه در پاییز سال ۱۳۸۵ پس از انتشار فیلم خصوصی زهرا امیرابراهیمی، یک خواننده رپ به نام یاسر (با نام هنری یاس)، با خواندن قطعه‌ای به نام «سی‌دی رو بشکن» و تشویق شنونده به قطع زنجیرهٔ پخش فیلم خصوصی آن بازیگر تلویزیون، ابعاد اجتماعی موسیقی رپ را بیش از پیش به نمایش گذاشت.

منابع:ویکیپدیا

هرمزگانی

پرشیامگ

 

 

 
نظرات 12 + ارسال نظر
لی 25 بهمن 1388 ساعت 02:01 http://www.leee.blogsky.com/

سلام
ممنون.
مطلب خوبی بود. احساس می کنم می تونستی بیشتر بسط و گسترش بدی نوشته ات رو ...
شاید یکی از بهترین رپرهای ایران رو که الان هم توی ایران نیست رو بشه شاهین نجفی دونست ...

ممنون
نخواستم زیاد رو مساله فوکوس کنم
با شاهین نجفی موافقم...

ضجه 28 بهمن 1388 ساعت 14:28

نه خدا نکند که از خاطرمان برود کو کوی جفتی خالو قنبر و یادمان باشد آدرس گذاشته اند انها که پشت باغ مولوی ٬نبش لوله ی هوی از یاد نبریم .

ماهی بالی 29 بهمن 1388 ساعت 08:52 http://mahibali.blogsky.com

مرسی

البته یه قشر عزیزی هست که براشون فرقی نمکنه هر سبک موزیک حالا هارد راک یا رپ ترانه های قربونت پچسبم فدات برقصم خودشونو می خونن اگه فردا رو یکی از کارای جان کیج هم ............. من که تعجب نمی کنم

هنردوستان هرمزگانی 1 اسفند 1388 ساعت 11:42

کنسرت موسیقی محسن آزاد بخش و حسن اقبالی
زمان: پنجشنبه ۶ اسفند یک سانس ۹ شب

جمعه: ۷ اسفند دو سانس ۷ و ۹:۳۰ شب

مکان: تالار شهید آوینی.

بنیامین 2 اسفند 1388 ساعت 13:56 http://POSBASTAKI.BLOGSKY.COM

سلام و عرض ادب

دوست خوب و جدید من
در چه حالی

شادم کردی با صدای ناصر
هر چند دلم گرفت که نیست

موسیقی جریانی جدا از جامعه نیست و نبوده

هر چی پیش میاد ری اکشن افکار و احساسات فرزندان این سر زمین است
شاید همان فحشی که قرار بود یه جوون 20 ساله به بهترین همکلاسیش بده سر هر موضوعی
با موسیقی به در و دیوار یا یه مفرد غایب می گه
گاهی فکر می کنم رپر ها می خوان بگن فحش است
خشونت است
توهین و تحقیر است درست مثل چیزایی که اونا دارن تو رپ به شنونده میگن
همینا رو به خودشون یا دوست یا خانواده شون هر روز تو کوچه و خیابون و محل کار می شنوند و
یه نوع رئالیسم گراییست

یا حق

سلام
ممنون از توضیحات خوبتون....

امامدادی 4 اسفند 1388 ساعت 14:01

قلعه فین درمحاصره مدرنیته.www.rahbaremamdadi.blogsky.comn

متولد شدیم

تبریک میگم جواد جان

kiyOOsk 11 اسفند 1388 ساعت 16:27 http://kiyOOsk.blogsky.com

عالی .

لی 13 اسفند 1388 ساعت 00:54 http://www.leee.blogsky.com/

سلام
به بازی وبلاگی دعوت شدید

فائقه 13 اسفند 1388 ساعت 15:34 http://www.poem1386.blogfa.com

سلام


امام صادق(ع) می فرماید :
هر کس قرآن را از رو بخواند ، از بهره بینایى برخوردار است و از گناه پدر و مادرش کاسته مى‏شود ، هر چند کافر باشند .کافی ، جلد 2 ، صفحه 613

پاینده باشید

سلام مطالبت برام دلنشین بود.کاش میشد یکم مطالبت رو گسترش دادو سمتی به بری که از کج راهی بعضی از رپرها هم بگی. راستی(در وبم منتظرتم )

شاعر گلدنویی 21 فروردین 1389 ساعت 07:54 http://www.goldno.blogfa.com

سلام آقای بهرامی
من با شما موافقم ولی بعضی از رپرها حرمت
رو رعایت نمیکنن و نظرمن اینه که هرکسی هم
نمیتونه رپ خون خوبی بشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد